April 21, 2017

In het licht van De Stijl

In Galerie LUMC opent op donderdag 11 mei de tentoonstelling In het licht van De Stijl. Doris Wintgens, conservator moderne kunst van Museum De Lakenhal, zal de tentoonstelling om 16.30 uur openen met een korte inleiding over kunststroming De Stijl.

In musea, galeries, boeken en kranten wordt dit jaar volop aandacht besteed aan het 100-jarig bestaan van De Stijl. Met name in Leiden vinden veel activiteiten plaats. Want in Leiden richtte Theo van Doesburg 100 jaar geleden het tijdschrift De Stijl op. Wat begon als de naam van een tijdschrift, werd uiteindelijk een icoon van moderniteit over de hele wereld.
De kunstbeweging De Stijl blijkt 100 jaar later nog steeds actueel. Wat bleef en niet meer is weg te denken, zijn de stijlkenmerken zoals de geometrische abstracte beeldtaal, reductie in kleur en vorm en de constructieve technieken. De tentoonstelling  In het licht van De Stijl laat zien hoe deze stijlvormen  voortleven in de kunst van nu.

De kunst van nu in het licht van De Stijl
In het licht van De Stijl is het werk van Henriëtte van 't Hoog (1943) het meest subtiel: haar abstract, geometrische, opengevouwen of juist compacte volumes lijken licht te zweven. Richard van der Aa (1963) presenteert eenduidig  geometrische objecten en reliëfs, vaak gemaakt van MDF en in de vorm van een kubus, cilinder, ovaal of vierkant.  Dankzij de absolute perfectie van de objecten wordt het licht gelijkmatig gereflecteerd. 

Bij de wandobjecten van  Jan Maarten Voskuil (1964) wordt het beeld bepaald door de compositie en constructie ónder het doek. Met deze zelfontwikkelde techniek geeft Voskuil letterlijk van binnenuit dynamiek aan het vlak tot geometrisch reliëf. Licht en donker - en juist de afwezigheid van kleur- is het 'materiaal' van Iemke van Dijk (1969). Zij werkt zo minimalistisch mogelijk en met een voorkeur voor de dynamische cirkel. 
Guido Winkler (1969) maakt installaties, muurschilderingen en schilderijen die met minimale middelen ruimtelijke vervormingen oproepen. Hij maakt daarbij gebruik van diepte en licht en  manipuleert de ruimte van het vlak door geometrisch bepaalde delen te kleuren.

Jasper van der Graaf (1975) ontwikkelt op een organische wijze geometrische patronen op de muur. De structuur ervan beweegt zich vrij over het vlak en hij benut de dynamiek van de diagonaal effectief. Esther Tielemans (1976) is geïnteresseerd in de sculpturale kwaliteiten van schilderkunst. Ze combineert de strakke en industriële kenmerken van Minimal Art - monochrome kleurvlakken . Het resultaat zijn ruimtelijke schilderijen, waarbij het oppervlak - in hoogglans - zowel het licht weerkaatst als de kleurvormen spiegelt .

Strenge ordening en eenvoud kenmerken de installaties van Saskia Noor van Imhoff (1982). Zij onderzoekt, als een soort archeoloog van eigen werk, de letterlijke en figuurlijke gelaagdheid van verzamelingen. Door een herschikking en een andere rangorde ontstaan nieuwe associatieve combinaties. Fleur van Dodewaard (1983) tovert met het realisme van de fotografie een ogenschijnlijk abstract of concreet beeld, dat veel vertelt over zichzelf, over de fotografie en over de geschiedenis van de kunst. Constructie is de link van Kevin Bauer (1987) met De Stijl. Hij combineert en construeert op een vrije, fantasierijke manier uiteenlopende (gevonden) materialen in twee of drie dimensies 'op de grens van orde en chaos'.
Krijn de Koning (1963) schept dynamische kleurruimtes voortbouwend op de fundamenten van De Stijl. Intuïtie en de menselijke maat speelt bij de constructies een belangrijke rol, waardoor je je voelt uitgenodigd zijn kleurruimtes te betreden.

De tentoonstelling is t/m 3 september te bezichtigen in Galerie Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), Albinusdreef 2, locatie J0 (begane grond). Dagelijks geopend van 8.00 tot 20.00 uur, toegang is gratis. Kijk ook op: www.lumc.nl/galerie

 

Calendar
January 19, 2017 - March 1, 2018
May 20 - October 29, 2017
August 26 - November 19, 2017
September 11 - October 29, 2017
September 12 - November 14, 2017
September 15 - December 10, 2017
October 12 - November 23, 2017
November 5, 2017
Contact

Press
Anne Clement - van Vugt
+ 31 (0)6 13 77 72 44

Office
secretariaat@vbcn.nl

Postal address
Secretariaat VBCN
p/a E. Vossen
Waterkersweg 240
1051 PH Amsterdam

Concept and design
Kummer & Herrman

Technology and hosting
8bahn

Content management
Wende Wallert, Imee Luteijn

Copyright
© 2013 Vereniging
Bedrijfscollecties Nederland

The Netherlands Association of Corporate Art Collections (Vereniging Bedrijfscollecties Nederland) (VBCN) and its affiliated companies cannot be held liable for information in any form placed on its website by third parties or for printed media information based on its website. The VBCN is neither liable nor responsible for the contents of any offsite pages or of pages linked to or derived from its website.

The information the VBCN has placed on its website has been edited with the utmost care and is, in its present state, provided without any guarantee, in whatever form, explicitly or implicitly, including, but not exclusively, guarantees in respect of saleability, possible applications, non-infringement, accuracy and currency.

The VBCN reserves the right to alter the contents of or temporarily or permanently deactivate its website at any time without prior notice.

Neither the VBCN nor any of its affiliated companies is liable for any computer virus or any direct, indirect and/or consequential loss, whether or not resulting from such a virus, arising from access to, use of or trust in the website www.vbcn.nl, any website linked thereto, or information on any such website, except in the event of intention or gross negligence.

Intellectual property rights to all information on its website belong to the VBCN and/or its affiliated companies, except where use has been granted by the owner of said rights.

All provisions and conditions pertaining to the VBCN apply.

Permission to use works by visual artists affiliated with CISAC organisations has been obtained through Pictoright in Amsterdam.

© c/o Pictoright