Constant Dullaart, 'Ey Pleuribus Umnumnum', 2018

June 24, 2019

Constant Dullaart

'Profile Wars' is een solotentoonstelling van de Nederlandse kunstenaar Constant Dullaart. Dullaart (Leiderdorp, 1979) onderzoekt de werking van digitale media, waarbij controle, privacy en manipulatie terugkerende thema's zijn. In tijden van nepaccounts van sociale media en fake news is zijn werk actueler dan ooit.

Constant Dullaart is wel eens omschreven als een digitale archeoloog. Hij legt de geschiedenis bloot van relatief nieuwe media als internet en sociale media en geeft in zijn werk tegelijkertijd een beeld van de invloed en manipulatieve krachten die ermee gepaard gaan.

Dullaarts werk speelt zich deels online af. Om de werking van de 'like-industrie' goed in kaart te kunnen brengen, besloot hij zelf door te dringen tot de 'nepvolgersindustrie' op de sociale media. Hij kocht in 2014 tweeënhalf miljoen Instagramaccounts, nepvolgers die hij verdeelde onder dertig accounts in de kunstwereld. Al bijna een socialistische daad, waarmee hij vooral benadrukte dat publiek te koop is.

Later bouwde Dullaart zijn online identiteiten zelf ‒ inclusief foto's, uitspraken en hashtags ‒ die hij koppelde aan de namen van achttiende-eeuwse Hessische soldaten. Het werd een machtig online leger, waarmee hij 'likes' kon uitdelen en commentaren kon schrijven waar hij maar wilde. Profile Wars toont werk met recent gebouwde nepprofielen, die Dullaart laat reageren op Instagram-accounts van bedrijven en instellingen als het Amerikaanse Department of Homeland Security, de overheidsinstelling die waakt over de nationale veiligheid. Door die nepprofielen om beurten één dichtregel te laten 'posten' ontstaat op dat account één lopend gedicht, dat op een ludieke en tegelijk angstaanjagende manier zichtbaar maakt dat er hier één grote onzichtbare macht is die alle touwtjes in handen heeft.

Daarnaast maakt Dullaart ook tastbaar werk. Ey Pleuribus Umnumnum bijvoorbeeld is een compositie met simkaarten uit de nepvolgersindustrie; ze vormen het fysieke bewijs van de nepaccounts. In de vorm van een wapenschild of een ouderwetse legerformatie refereren ze aan de recente manipulaties in de politiek, zoals het gesjoemel met accounts in de periode van de Amerikaanse verkiezingen. In zijn nieuwste werk, Target Audience Banners, vertaalt Dullaart zijn instagramprofielen met gefingeerde gegevens van mensen uit doelgroepen als Amerikaanse mannen of Indiase vrouwen naar handgemaakte vaandels, net als de simkaartcomposities een rechtstreekse verwijzing naar de oorlogstypologie en daarmee naar de online oorlogen van dit moment. Zo visualiseert Dullaart de gevolgen van de aandachtseconomie, een actueel en vaak onzichtbaar thema dat van grote invloed is op onze hedendaagse samenleving.

Van 8 juni t/m 13 juli is in Upstream Gallery in Amsterdam een tweede tentoonstelling van Constant Dullaart te zien, getiteld dull.liveTM, Hack, Hussle, Historicize, waarin hij zijn nieuwste initiatief lanceert: gemeenschappelijke werkruimtes voor iedereen. Voor meer informatie zie: www.upstreamgallery.nl

Voor meer informatie over Circl.ART zie: https://www.abnamro.com/nl/over-abnamro/ kunst-en-historisch-bezit/index.htmlCircl.ART bevindt zich in CIRCL, op het Gustav Mahlerplein 1B. Open ma t/m vrij van 8 - 22 uur.

Calendar
June 24 - September 10, 2019
June 24 - August 28, 2019
June 27 - September 5, 2019
July 6 - September 22, 2019
July 11 - December 31, 2019
Contact

Press
Anne Clement - van Vugt
+ 31 (0)6 13 77 72 44

Office
secretariaat@vbcn.nl

Postal address
Secretariaat VBCN
p/a E. Vossen
Waterkersweg 240
1051 PH Amsterdam

Concept and design
Kummer & Herrman

Technology and hosting
8bahn

Content management
Imee Luteijn

Copyright
© 2013 - 2018 Vereniging
Bedrijfscollecties Nederland

The Netherlands Association of Corporate Art Collections (Vereniging Bedrijfscollecties Nederland) (VBCN) and its affiliated companies cannot be held liable for information in any form placed on its website by third parties or for printed media information based on its website. The VBCN is neither liable nor responsible for the contents of any offsite pages or of pages linked to or derived from its website.

The information the VBCN has placed on its website has been edited with the utmost care and is, in its present state, provided without any guarantee, in whatever form, explicitly or implicitly, including, but not exclusively, guarantees in respect of saleability, possible applications, non-infringement, accuracy and currency.

The VBCN reserves the right to alter the contents of or temporarily or permanently deactivate its website at any time without prior notice.

Neither the VBCN nor any of its affiliated companies is liable for any computer virus or any direct, indirect and/or consequential loss, whether or not resulting from such a virus, arising from access to, use of or trust in the website www.vbcn.nl, any website linked thereto, or information on any such website, except in the event of intention or gross negligence.

Intellectual property rights to all information on its website belong to the VBCN and/or its affiliated companies, except where use has been granted by the owner of said rights.

All provisions and conditions pertaining to the VBCN apply.

Permission to use works by visual artists affiliated with CISAC organisations has been obtained through Pictoright in Amsterdam.

© c/o Pictoright