Ontmoeting met Augusto Pereira Silva

13 08 2015

Ontmoeting met Augusto Pereira Silva

info

Tot het bestuur van de VBCN is onlangs toegetreden, Augusto Manuel Pereira, werkzaam voor de AkzoNobel ArtFoundation.
Een introductie:

-           Wat doe je in het dagelijks leven?

In mijn dagelijks leven ga ik, naast mijn werk als curator van de AkzoNobel ArtFoundation, natuurlijk veel naar openingen en tentoonstelling in galeries en musea. Ik ben opgeleid aan de Rietveld academie en veel van mijn medestudenten werken in de kunsten, zowel autonoom als toegepast. Ook vind ik het leuk om kunstinitiatieven bij te staan met raad en daad, zo ben ik ook adviseur van projecten als bijvoorbeeld "My beautiful distress" een organisatie die kunst en de wereld van de psychiatrie aan elkaar verbindt.  
Verder heb ik best een rijk sociaal leven en gelukkig veel vrienden die in verschillende werkgebieden werkzaam zijn en brede interesses hebben. (Portugees) koken brengt mij veel plezier en ontspanning, in het bijzonder als mijn vrienden bij mij komen eten. Ik vind het leuk om nieuwe gerechten uit te proberen en ook de "classics" voor hen te mogen bereiden. Sport is niet mijn grootste vriend, met moeite ga ik af een toe in het park om hard te lopen. Verder zijn literatuur, muziek, dansen en alle vormen van kunst mijn dagelijks vitamines en stimulatie.

-           Hoe zie jij de VBCN?

De VBCN bestaat tien jaar en is uitgegroeid tot het platform voor bedrijfscollecties in Nederland. Een platform dat uitwisseling van kennis mogelijk maakt, bijzondere evenementen organiseert, en aanzet tot het professionaliseren van onze branche. We hebben een goede website en onderling kunnen curatoren elkaar gemakkelijk vinden om advies te vragen.

-           Waarom wilde bestuurslid worden?

Ik denk dat de VBCN op dit moment op een bijzondere plek in haar geschiedenis staat. We beheren bijzondere collecties en het is tijd is daar daadkrachtig en eensgezind aandacht voor te vragen. We mogen sterker naar buiten te treden. We zijn een bijzondere factor in de kunstwereld in Nederland, een factor die bepalend is en erom vraagt gezien te worden.

Door actief het contact met het publiek op te zoeken en zo te werken aan een grotere naamsbekendheid moet het een vanzelfsprekendheid worden dat bedrijven collecties opbouwen. De discussies of bedrijfscollecties museaal (genoeg) zijn, vind ik eigenlijk niet zo relevant, wat ik wel belangrijk vind, is dat we ons actief contact mengen in het publieke debat.

Who doesn't like cookies?