Gallerij
Océ
- Alice Nikitinova
- Nathan Dilworth
- Esther Tielemans
- Jan Roeland
- Eva Räder
- Bonnie Severien
- Michael Raedecker
- Marjolein de Wit
- Jens Wolf
- Malin Persson
Océ — Alice Nikitinova
Stichting Océ Kunstbezit
info
Océ is een van 's werelds grootste leveranciers op het gebied van document management en printen voor professionals. Het brede aanbod van Océ omvat snelle digitale productieprinters en grootformaat printsystemen voor zowel technische documentatie als display graphics in kleur, naast kantoorsystemen voor printen en kopiëren. Bovendien is Océ een toonaangevende speler op het gebied van outsourcing van document management. Het bedrijf werd opgericht in 1877 in Venlo. In 2010 sloot Océ zich aan bij de Canon groep, waardoor 's werelds grootste leverancier in de printsector ontstond.
De kunstcollectie van Océ is samengesteld met een tweeledig doel voor ogen: het verfraaien van de werkomgeving en het bijdragen aan de ontwikkeling van jonge kunstenaars door middel van aankopen en andere vormen van ondersteuning. De nadruk ligt op kunstenaars die het eigen medium onderzoeken en met lef hun grenzen verkennen.
Kunstbeleid
Stg. Océ Kunstbezit focust op de voorhoede in de hedendaagse (schilder)kunst, omdat het aansluit bij het research karakter van Océ. Het bedrijf had altijd al onderzoek ten behoeve van nieuwe technologie hoog in het vaandel staan.
De stichting verzamelt sinds begin jaren negentig van kunstenaars uit de hele wereld, met een lichte voorkeur voor de eigen (Eu)regio. De circa 800 kunstwerken van Océ sieren zowel de gangen en spreekkamers als de kamers van individuele medewerkers op verschillende locaties in Venlo. In het hoofdverkoopkantoor in Den Bosch is een semi-permanente tentoonstelling samengesteld.
Geschiedenis
Omstreeks 1970 begon Océ met ad hoc aankopen van kunst, ter verfraaiing van de werkomgeving. Bij iedere nieuwbouw werden werken aangekocht. Bovendien werden op advies van een tijdelijke kunstcommissie in de jaren tachtig een aantal grote werken in opdracht uitgevoerd. Hiermee kreeg het verzamelen een andere dimensie: er werd nagedacht over de inhoud van het werk in relatie tot de bedrijfscultuur. In 1990 besloot de Raad van Bestuur om de kunstcollectie onder te brengen in Stichting Océ Kunstbezit, die werkt met een jaarlijks vast te stellen budget. In 2006 is een externe curator aangetrokken voor het beheer en behoud van de collectie.
Aanvankelijk werden er vooral werken in oplage gekocht van lokale kunstenaars. In 1990, bij de oprichting van de Stichting, is er bewust gekozen voor een focus op jonge kunstenaars uit de hele wereld die met een onderzoekende geest de schilderkunst proberen te vernieuwen. De onderzoekende geest van Océ - vertaald naar een sterke afdeling R&D - werd bewust gespiegeld in de kunstcollectie.