NWO honoreert strategisch onderzoeksproject naar invloed bedrijfscollecties

09 01 2015

De BAT / Peter Stuyvesant sigarettenfabriek in Zevenaar, omstreeks 1960. Hier een werk van Piero Dorazio

NWO honoreert strategisch onderzoeksproject naar invloed bedrijfscollecties

info

Invloed op de kunstmarkt, bedrijfsreputatie en carrière kunstenaars centraal

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft het vierjarige onderzoeksproject Corporate collections as emerging heritage: Art market dynamics, corporate strategies, and public support for the arts gehonoreerd. Het onderzoek wordt gedragen door de Universiteit van Amsterdam, de Vereniging Bedrijfscollecties Nederland (VBCN), de Rijksdienst Cultureel Erfgoed en het Stedelijk Museum in Amsterdam. Initiatoren van het onderzoeksproject zijn dr. Arnold Witte Universitair Hoofddocent bij Algemene Cultuurwetenschappen, UvA, en prof. dr. Nachoem Wijnberg, hoogleraar Cultural Entrepreneurship and Management aan de Amsterdam Business School, UvA.

Het onderzoek richt zich op de toenemende invloed van bedrijfscollecties op de kunstmarkt in het heden en recente verleden. Bedrijfscollecties nemen een groeiend aandeel van de omzet voor hun rekening en verwerven avantgardistische kunst en werk van jong talent, vaak voordat musea of verzamelaars deze kunstenaars of stromingen aankopen. Daarnaast tonen zij steeds vaker hun kunst aan de buitenwereld, en vergroten daarmee de naamsbekendheid en dus de canonisering van kunstenaars. Tegelijkertijd beïnvloedt deze interventie in de kunstwereld ook de reputatie van de bedrijven die deze kunst aankopen, zowel in de ogen van de eigen werknemers als in die van klanten en het grote publiek.

Desondanks zijn de effecten van bedrijfscollecties op de kunstmarkt, bedrijfsreputaties, kunstenaarscarrières en de invloed op het draagvlak voor de kunsten in Nederland nauwelijks onderzocht.

De onderzoekers beogen deze aspecten te integreren en daarmee het belang van bedrijfscollecties voor het huidige en toekomstig erfgoed aan te tonen.

Het project zal in 2015 van start gaan, en tot 2019 lopen. Interviews en enquêtes onder management en werknemers van de leden van de VBCN vormen een onderdeel van het onderzoek. De resultaten worden de komende vier jaar gepresenteerd in publicaties, symposia en een internationaal congres.

De aanvragers, dr. Arnold Witte en prof. dr. Nachoem Wijnberg werkten al eerder met de VBCN samen en hebben internationaal over het onderwerp bedrijfscollecties gepubliceerd. Ook Monika Kackovic MA, van de Amsterdam Business School, zal betrokken zijn bij het project.

Zie hier voor meer informatie over NWO

Who doesn't like cookies?