Fotografie uit de LUMC-collectie

19 03 2015

Aart Klein, Milaan, foto, 49,5 x 38,5 cm., 1967

Fotografie uit de LUMC-collectie

info

Met foto's van Céline van Balen, Güler Ates, Scarlett Hooft Graafland, Desiree Dolron, Aart Klein, Hendrik Kerstens, Berend Strik, Jannie Regnerus, Lin de Mol, Edwin Zwakman, Trent Parke, Carla van de Puttelaar en Martine Franck.

Van 19 maart t/m 19 april 2015

Galerie LUMC toont een nieuwe tentoonstelling met foto's uit de jaren zestig gecombineerd met recente aanwinsten uit de eigen collectie. Het LUMC begon rond de jaren negentig, precies op het moment dat fotografie zich begon te ontwikkelen als autonome kunstvorm, met het verzamelen van fotografie. De eerste fotografen die de artistieke mogelijkheden van de fotografie verkenden zijn met hun foto's in de collectie vertegenwoordigd. Onder hen zijn Aart Klein, Sebastiao Salgado, Peter Martens, Sanne Sannes en Mario Giacomelli, Deze overwegend zwart- witte foto's vormden de basis waarop verder is verzameld.  

De LUMC-collectie bestaat momenteel uit 2200 werken die verspreid over de drie gebouwen op openbare plekken van het LUMC te zien zijn. De collectie bevat hedendaagse schilderijen, tekeningen, foto's, grafiek, beelden en enkele video's. Circa tweehonderd foto's zijn in de collectie opgenomen, waarvan er nu dertig van veertien kunstenaars in Galerie LUMC te zien zijn.

Portet

Opvallend thema in de getoonde foto's is het portret. Sinds het begin van de ontwikkeling van de fotografie lieten mensen zich fotografisch portretteren. In de 19de eeuw verschenen overal ter wereld fotostudio's waar mensen hun portret lieten maken. Nog steeds is het portret een geliefd onderwerp in de fotografie. In de hedendaagse fotografie echter hebben fotografen een ander doel; modellen worden ingezet om een concept of idee van de fotograaf te verbeelden. Zo fotografeerde Céline van Balen (1965) eind jaren negentig kinderen van zeven jaar oud. Ze fotografeerde de kinderen dicht op de huid. Dit leidde tot indringende, nietsontziende portretten. Van Desiree Dolron (1967) zijn portretten te zien van mensen uit onder meer India, Maleisië en de Filippijnen. Ze legde momenten van religieuze extase vast. Güler Ates (1977) laat zich voor haar foto's inspireren door het licht- en kleurgebruik van de Hollandse meesters. Ze fotografeerde gesluierde vrouwen die onherkenbaar en mysterieus als schimmen in donkere Britse herenhuizen of kleurrijke Indiase tempels poseren.
De tentoonstelling toont uiteenlopende thema's met gebruik van verschillende fotografische technieken en laat zien hoe iedere fotograaf een eigen, unieke inbreng heeft waardoor de fotografie zich steeds verder ontwikkelt.

Voor meer informatie: kijk op: www.lumc.nl/galerie

Who doesn't like cookies?