Selma Selman: Ophelia’s Awakening

29 01 2025

23 04 2025

24 10 2025

Selma Selman: Ophelia’s Awakening

info

ABN AMRO Kunstruimte, 29 januari 2025 – 24 oktober 2025

Selma Selman (geb. 1991) is kunstenaar en activist. Afkomstig uit een familie van schroothandelaren kent ze de noodzaak van recyclen van huis uit. Die wetenschap vormt de kern van haar multidisciplinaire oeuvre. Selman omschreef zichzelf eens als ‘de gevaarlijkste vrouw ter wereld’. In luidruchtige performances sloopt ze auto’s en computers, soms met een bijl. Maar ‘de gevaarlijkste vrouw ter wereld’ is ook een verwijzing naar de vooroordelen ten aanzien van mensen uit de Roma-gemeenschap, zoals Selman zelf. Ze groeide op in die gemeenschap ten tijde van en na de Bosnische burgeroorlog. In haar werk vormen haar persoonlijke ervaringen een belangrijk uit gangspunt. Stereotiepe genderpatronen en discriminatie zijn daarin terug kerende onderwerpen. Juist door die persoonlijke ervaringen in haar kunst te verwerken zet ze aan tot reflectie op de machts structuren in onze samenleving.

In Ophelia’s Awakening richt Selman zich – in een nieuwe serie Paintings on Metal – op de kracht van de vrouw. De tentoonstelling wordt georganiseerd in het kader van de ABN AMRO Kunstprijs, een prijs voor vrouwelijk talent in Nederland, die Selman won. In tegenstelling tot de melancholische figuur uit Shakespeares toneelstuk Hamlet is Selmans Ophelia een uitdagende vrouw die weet wat ze waard is en haar zelfstandigheid terugeist. Met zelfportretten op motorkappen werpt Selman traditionele ideeën over vrouwelijkheid en kwetsbaarheid omver. Tegelijkertijd transformeert ze het nagenoeg waardeloze schroot in onverwacht sensitieve, surrealistische en waardevolle objecten.

In geschilderde teksten richt Selman zich tot een fictief personage, dat ze opvoert in haar lopende serie Letters to Omer. Hierin stelt ze kwesties over discriminatie, seksualiteit en rolpatronen aan de kaak. ‘DEAR OMER / TAKING RISKS IS MY SAFE ZONE’ staat er bijvoorbeeld te lezen op een van de motorkappen. Via deze krachtige en soms intieme verklaringen wil Selman vrouwen, en Roma-vrouwen in het bijzonder, een prominente plaats geven in de kunst en de literatuur. 

Who doesn't like cookies?