Corporate Collecting in the Worlds of Arts, Business and Cultural Heritage

13 01 2025

Corporate Collecting in the Worlds of Arts, Business and Cultural Heritage

info

Sinds de jaren 50 worden bedrijfscollecties in de Verenigde Staten, Europa en andere plekken ter wereld gecureerd. Ze bevorderen de cultuurparticipatie en zetten het personeel aan om creatief en out-of-the-box denken. Tegelijkertijd verbetert een mooie collectie de 'brand image' van een bedrijf en toont het culturele verantwoordelijkheid, doordat de kunstenaars en de kunstwereld op deze wijze worden ondersteund. Ondanks de belangrijke rol van bedrijfscollecties in de internationale kunstwereld, worden hun positie, betekenis en agency binnen dit domein zelden vanuit een transnationaal gezichtspunt bekeken. 

Corporate Collecting presenteert de resultaten van een interdisciplinair project waarin economie, geesteswetenschappen en sociologie zijn ingezet om de impact van het verzamelen van kunst door bedrijven op cultureel, economisch, bestuurlijk en sociaal niveau te begrijpen. Dit boek bevat bijdragen uit een breed scala van landen, uit Oost en West, en onderzoekt de rol van verschillende belanghebbenden, van werknemers, managers, kunstenaars, curatoren tot nationale overheden. Samen geven deze perspectieven een beter beeld van het hybride karakter van het verzamelen van kunst binnen bedrijven. De uiteenlopende essays van onder andere kunsthistoricus Arnold Witte en schrijver Nachoem Wijnberg laten zien hoe dit mondiale fenomeen wordt gekenmerkt door interacties op lokaal niveau tussen de domeinen van kunst, economie, bestuur en erfgoed.

 

Wie houdt nu niet van cookies