Een keuze uit de AMC-kunstcollectie door Prof.dr. Marianne de Visser
19 05 2016
Eugenène Brands, Daybreak, 1978, olieverf op doek, 150 x 190 cm
info
Van 20 mei tot 12 juli is in de AMC Brummelkamp de tentoonstelling "Een keuze uit de AMC-kunstcollectie door Prof.dr. Marianne de Visser" te zien.
Prof. dr. Marianne de Visser, hoogleraar Neurologie is op 20 mei met emeritaat gegaan. Als voorzitter van de AMC Kunstcommissie en de AMC Kunststichting heeft zij zich jarenlang ingespannen voor de kunstcollectie van het AMC. Ze ging graag in op de uitnodiging om een eigen, zeer persoonlijke keuze uit de kunstcollectie te maken en die te laten zien in de Brummelkamp Galerie.
De Vissers keuze is verrassend. Zo selecteerde ze De Pyramideurs van Ferdinand Erfmann en de abstract-expressionistische schilderijen Daybreak van Eugene Brands, Ikarus Atlanticus van Ger Lataster en Het tuinmuurtje, rood vierkant en wit van leegte van Roger Raveel. Werken met poëtische titels, die de toeschouwer een handreiking geven om de abstractie ervan te doorgronden.
Dat de medicus De Visser nooit ver weg is, toont haar keuze voor Teun Hocks - rechtop zittend in een ziekenhuisbed - en voor Pieter Holsteins De Anatomische Les, waarin een student droomt van... een esculaap, een dubbele helix, een vlieger? Beide werken zijn gemaakt in het kader van de grafiekopdracht De menselijke gedaante, die jaarlijks aan een kunstenaar wordt verstrekt door de AMC Kunstcommissie. Uit dezelfde serie heeft de Visser gekozen voor Katrin Korfmann, wier Homo Ludens doet denken aan de bewegingsfoto's van Jules-Etienne Marey, de Franse dokter die eind negentiende eeuw een roterende trommel-met-fotofilm op een geweer monteerde om de bewegingen van de mens te ontrafelen.
Van Scarlett Hooft Graafland koos De Visser Angèle, gemaakt in Madagaskar. Hooft Graaflands atelier bestrijkt de hele wereld, ze reist naar de meest onherbergzame gebieden om haar ideeën gestalte te geven. Op zo'n plek verblijft ze dan langdurig en ze maakt er contact met de lokale bevolking, die ze dan betrekt bij de totstandkoming van haar foto's. De Vissers belangstelling voor de mens is terug te zien in haar keuze voor Kars Persoons en Caren van Herwaarden. Bij Persoons gaat het om het individu, terwijl Van Herwaarden het individu juist op laat gaan in een massa van mensen die troost bij elkaar zoeken.
Vreemde eenden in de bijt zijn het geborduurde werk van Jakub Ferri en de foto van Lonneke de Groot, die met Heda verwijst naar de stilleven-schilder Willem Claesz (1594-1680).
Gerelateerd aan De Vissers beroepspraktijk is de foto van Tiong Ang School II. Dit werk stamt uit een kunsteditie gemaakt in opdracht van de Duchenne Stichting, die daarmee middelen wilde verwerven voor onderzoek naar de gelijknamige ziekte. Op de stafafdeling Neurologie, vlakbij De Vissers kantoor, hangen twee werken die ook in de expositie te zien zijn. Een als dankbetuiging geschonken tekening van Co Westerik en een werk uit een serie geëngageerde etsen van Ger Lataster, met gedichten van de vermoorde Chileense Nobelprijswinnaar voor de literatuur Pablo Neruda.