Gallerij
De Nederlandsche Bank
- Sarah van Sonsbeeck
- Thomas Houseago
- Mathhew Monaham
- Cristina Lucas
- Cornelius Quabeck
- Constant
- Anish Kapoor
- Anne Wenzel
- Yesim Akdeniz Graf
- Marlene Dumas
De Nederlandsche Bank — Sarah van Sonsbeeck
Kunstcollectie De Nederlandsche Bank
info
De Nederlandsche Bank (DNB) is zowel centrale bank als toezichthouder op financiële instellingen. DNB maakt zich sterk voor financiële stabiliteit en draagt daarmee bij aan duurzame welvaart in Nederland. Drie zaken zijn daarbij van belang: lage inflatie, veilig betalingsverkeer en soliditeit en integriteit van financiële instellingen.
De kunstcollectie van de Nederlandsche Bank is eigenzinnig en eigentijds en de nadruk ligt op kwaliteit. Denk aan Marlene Dumas, Robert Zandvliet, Jan Andriesse, Matthew Monahan en Thomas Houseago. Met ruim 1200 werken uit verschillende disciplines en stijlen geeft de collectie een goed beeld van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van hedendaagse kunst vanaf het begin van de 20e eeuw.
Kunstbeleid
DNB wil met haar kunstcollectie haar medewerkers inspireren, verbinden en de onderlinge dialoog levend houden. Met een relatief klein budget streeft DNB naar een collectie die een goede afspiegeling vormt van onze hedendaagse beeldende kunst. Nieuwe ontwikkelingen en jonge talentvolle kunstenaars worden op de voet gevolgd, waarbij de interesse vooral uit gaat naar werken die een duidelijke ontwikkeling markeren in het oeuvre van een kunstenaar. Daarbij beperkt DNB zich niet tot één specifieke discipline of stijl. De collectie strekt zich uit van glaswerk tot videokunst en van sculpturen tot schilderijen.
Geschiedenis
De kunstcollectie van de Nederlandsche Bank vindt haar oorsprong in het begin van de twintigste eeuw. Een van de eerste aankopen is een schilderij van de Amsterdamse impressionist George Hendrik Breitner in 1905. Het aankopen van kunst was in die tijd uitsluitend bedoeld voor het verfraaien van directiekamers en andere representatieve ruimtes.
Vanaf 1982 krijgt de vorming van een kunstcollectie een structureel karakter. Er wordt op iniatief van toenmalig bankpresident Wim Duisenberg een kunstcommissie opgericht bestaande uit medewerkers van DNB die het mandaat van de directie krijgt om met een van tevoren vastgesteld budget kunst te kopen. Ook wordt er een duidelijk aankoopbeleid ontwikkeld, dat richt zich op het verwerven van kunst van vooral jonge talentvolle kunstenaars uit Nederland en later ook uit het buitenland. Ook siert kunst niet alleen directiekamers meer. Iedere medewerker mag zelf kunstwerken uitzoeken voor zijn of haar werkplek.